Opravník omylů o vidících
26.09.2017
Jako mohou mít mylné představy a předsudky vidící o nevidomých, tak tomu může být i naopak.
Proto jsem už v roce 2004 poprvé připravil
"zrcadlový" text, tentokrát o vidících. Pokud vím, nikdo jiný podobný text
nenapsal. Ale proč ho číst, když je určen nevidomým? Třeba vám tento opravník
pomůže pochopit a překonat něco, co ovlivňuje druhou stranu. Možná vás některé
předsudky a omyly překvapí a možná se s nimi vůbec nesetkáte. To je lepší
varianta. Buďte připraveni i na jiné varianty...
OMYL: Všichni
vidící lidé jsou dobře informováni o našich specifických potřebách i možnostech.
SKUTEČNOST: Někteří mají
o možnostech a schopnostech nevidomých zkreslené představy. Někteří si myslí,
že nevidomí zvládají vše a nepotřebují nic a jiní si mohou myslet, že je to
naopak. je zapotřebí otevřeně komunikovat.
OMYL: Každý
vidí bílou hůl a pochopí, že dotyčný je nevidomý.
SKUTEČNOST: Mnoho vidících v běžném denním spěchu
příliš nevnímá své okolí, takže je ani bílá hůl dostatečně neupozorňuje, že
potkávají nevidomého člověka.
OMYL: Oční lékaři, zdravotní sestry, sociální pracovníci, pedagogové nebo
sami lidé se zrakovým postižením jsou zárukou dobrého přístupu k nevidomým
lidem.
SKUTEČNOST: Žádné takové
záruky neexistují. Mnoho odborníků z oblastí souvisejících s problematikou
zrakového postižení nikdy neprošlo zaškolením v
kontaktu a komunikaci s nevidomými. A někomu prostě chybí cit a takt pro
spolupráci s kýmkoliv.
OMYL: Každého vidícího člověka napadne oznámit mi jako nevidomému číslo
přijíždějícího autobusu.
SKUTEČNOST: Nenapadne, ale to
ještě neznamená, že ho rád neřekne na požádání.
OMYL: Žádné vidící lidi nezajímá svět nevidomých.
SKUTEČNOST:
Někoho svět nevidomých vůbec nezajímá, tak jako ho nezajímá ledacos jiného.
Jiní se rádi něco dozvědí o životě beze zraku.
OMYL: Lidé, kteří nevidomému nenabídnou pomoc, trpí nedostatkem empatie a
pomáhat postiženým prostě nechtějí.
SKUTEČNOST: Někteří lidé
chtějí pomoci, ale nevědí jak a ostych jim brání zeptat se. Jiní mají špatnou
zkušenost s obhroublým odmítnutím nabídnuté pomoci. A další jsou tak zatíženi
vlastními starostmi, že opravdu pomoci nechtějí, protože momentálně nemohou.
OMYL: Lidé, kteří nabídnou
nevidomému pomoc, to dělají se sebezapřením a je jim to nepříjemné.
SKUTEČNOST: Pro některé vidící je rozhovor a
prokázaná pomoc nevidomému příjemným obohacením každodenního života.
OMYL: Nevidomý člověk nemůže vidícímu v ničem pomoci, nemá mu co nabídnout.
SKUTEČNOST: Někdy
je nejcennější pomocí ochota naslouchat a říct nějaké to vlídné slovo. To může
potřebovat i poskytovat vidící i nevidomý.
OMYL: Je logické, že mě
vidící lidé nemají tahat za hůl.
SKUTEČNOST: Logické to možná
je, ale při nahodilém setkání na ulici vidící reaguje intuitivně a obvykle ani
nemá čas logicky promýšlet, jak nejlépe pomoci.
OMYL: Jako nevidomý člověk mám právo požádat kohokoliv o informaci a každý mi tedy
určitě vyhoví.
SKUTEČNOST: Nahodilý kolemjdoucí může být neslyšící
nebo nemusí rozumět česky. Pokud rozumí a nejde o ohrožení života a zdraví, pak
stejně nemusí s nevidomým komunikovat. Někteří lidé nám prostě neodpoví.
OMYL: Když mně jako
nevidomému člověku někdo nabídne pomoc s doprovodem, určitě mi rád pomůže
i s nákupem.
SKUTEČNOST: Lidé nabízí pomoc tak, jak mohou a chtějí. To nebrání
se jasně a srozumitelně zeptat, neměli bychom však s pomáhajícím člověkem
manipulovat vyvoláváním pocitů viny pro případ, že by pomoc odmítl.
OMYL: Vidící člověk, který
nevidomému nabídne pomoc, automaticky očekává, že ji nevidomý přijme.SKUTEČNOST: I kdyby to tak bylo, každý má právo odmítnout nabízenou nebo nevhodně
poskytovanou pomoc. Důvodem přijetí cizí pomoci není vděčnost, ale vlastní
bezpečnost a klid pro další samostatný pohyb.
© Miroslav Michálek 2017